PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jméno Arjena Lucassena je již několik let pevně spjato se jménem skupiny (no spíše one-man projektu) AYREON. Všichni zasvěcení jistě odsouhlasí, že nejpozději od geniálního příběhu "Into The Electric Castle" z osmadevadesátého roku, jde o skutečně originální lahůdku. Touto deskou také značně stouply jeho akcie na mezinárodní scéně, takže na poslední řadovce už mohou účinkovat i hvězdy typu Bruce Dickinsona (kde ten zpívá snad všichni vědí).
No a mistra Arjena jednoho krásného dne napadlo, že použije některé skladby svého AYREONu, na jejichž základech postaví nově zaranžovanou desku plnou klidné esoterické hudby, celou instrumentální, s výjimkou dvou zpívaných kusů. A na scénu nám tak vstupuje čtrnáctileté pokušení jménem Astrid van der Veen. Ne, neděste se (netěšte - to podle vkusu každého soudruha), nejde o nic nezákonného. To jen hlas té dívenky byl tak kouzelný, že idea téměř nezpěvné verze vzala rychle za své. A dobře tomu, protože už Jarek Nohavica věděl, že „Dokud se zpívá…“ No nic, zpátky na Zem.
Ambientní hudbu má většina z nás zafixovanou jako něco příšerně kýčovitého a nudného, na poslech vhodného tak maximálně u milostných hrátek. Může za to především skutečnost, že pod tímhle názvem vám v obchodech budou vnucovat bezpohlavní klávesové výtvory „vhodně“ nazvané jako "V říši delfínů", "Sny o středověku", "Zvuky pralesního ticha" a podobné rádoby-romantické slátaniny. Takže na tyhle bludy koukejte v souvislosti s AMBEON hodně rychle zapomenout! Jejich pojetí, ač samozřejmě poklidnými nástroji a harmoniemi překypuje, totiž není striktně relaxační. Už jen tím, že základy mají občas rockový podklad, dostává drive od elektrických kytar a ušetřeni nezůstaneme ani typických AYREON-vesmírných-klávesových-rejstříků™. Hlas Astrid pak celou nahrávku zastřešuje, když ji zároveň posouvá k nadoblačným výškám. Na čtrnáct let je neuvěřitelná, pokud chcete bližší představu, vezměte Anneke z THE GATHERING a křísněte ji dejme tomu Lanou Lane (zůstaneme-li u zpěvulí, které s Arjenem již někdy spolupracovaly).
Závěrečné bodování je po čertech těžká věc. Hodně totiž záleží kde a v jakém rozpoložení si album poslechnete. Poklidná hudba není zdaleka vhodná pro každou příležitost, takže volím kompromis. Pro zapřísáhlé odpůrce podobných záležitostí (v tom případě sice nechápu, proč jste dočetli až sem, ale budiž) pět a půl bodu. Pro ty, kteří občas potřebují uklidnit mysl bodíků osm. A protože recenzi píšu já, jakožto člen druhé skupiny, přidám k výsledku ještě půlčičku navrch. Výsledek, správně Horáčku, tedy je sedm a jedna polovina. My tu matiku do konce roku vytáhneme, chlape bídná...
Arjen Lucassen společně se čtrnáctiletým zázrakem Astrid van der Veen přetvořili k obrazu ambientnímu něco nápadů a kompozic od AYREON. Hlavně díky "mazáckému" přednesu Astrid nepůsobí celek utahaně a i člověk znalý původních verzí se častokrát podivuje, jak mohou ty písně krásně fungovat i v novém balení. Zajímavý experiment.
7 / 10
Astrid Van Der Veen
- zpěv a sbory
Arjen Lucassen
- akustické a elektrické kytary, analogové klávesy,
Stephen Van Haestregt
- akusticé a elektrické bubny a perkus
Walter Latupeirissa
- basové kytary
John McManus
-
Pat McManus
-
Erik Norlander
-
Lana Lane
-
1. Estranged
2. Ashes
3. High
4. Cold Metal
5. Fate
6. Sick Ceremony
7. Lost Message
8. Surreal
9. Sweet Little Brother
10. Dreamer
Fate of A Dreamer (2001)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Transmission Records
Stopáž: 51:29
Produkce: Arjen Lucassen
Studio: Electric Castle
No konecne jsem to slysel
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.